P4 Logo.fw

Zpravodajský občasník TOP09 Praha 4

Kam s ním?

Kdyby Jan Neruda nenapsal svůj fejeton před více než 130 lety, ale dnes, možná by v něm neřešil starý slamník, ale to, co rozčiluje nás – odstavená vozidla v různém stupni rozkladu neboli vraky, které na ulicích straší a překážejí leckdy celé roky. Mistr Neruda to tehdy elegantně vyřešil a slamníku se v mezích zákona zbavil, ale co my?

V současnosti je boj s vraky obtížný a málo účinný. Zatímco slamník pozná každý, tak s jistotou určit vrak podle toho, jak jej definuje zákon, není snadné. Podezřelá vozidla musí proto nejprve ohledat, často i opakovaně, pracovníci Správy služeb hlavního města Prahy, kteří mají odtahy v kompetenci, a na základě jejich šetření pak musí příslušný silniční správní orgán na městské části rozhodnout, zda jde, či nejde o vrak. Což bývá zapeklité, neboť ne každé dlouho stojící vozidlo viditelně zchátrá natolik, že je „zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla“, jak praví zákon. Auta vyrobená z kvalitních plechů dokážou předstírat provozuschopnost i po mnoho let, zatímco bujně obrůstají rostlinstvem, které je usvědčuje, ale na to je zákon krátký.

Něco se chystá

Je na čase, aby s tím zákonodárci něco udělali. V situaci, kdy se každé parkovací místo počítá, mi shovívavost právních předpisů vůči neodpovědným majitelům nepojízdných aut opravdu hodně vadí. Teď však svitla naděje, že se věci – a tím i vraky – dají do pohybu. V Poslanecké sněmovně leží dokonce dvě novely zákona o pozemních komunikacích, které problematiku vraků řeší. Jednu z nich již projednal a doporučil Hospodářský výbor a ta teď míří do druhého čtení. Po letech tápání a zdlouhavých řešení by mohla konečně pomoci. Kromě skutečných vraků by totiž na komunikacích nesměla být odstavena ani vozidla, kterým chybí identifikační číslo (VIN kód), ani ta, která mají více než 6 měsíců prošlou lhůtu technické kontroly anebo je technická či silniční kontrola před stejnou dobou posoudila jako technicky nezpůsobilá. K této novele existuje pozměňovací návrh, na kterém se podíleli i právníci pražského magistrátu, a ten promarněnou lhůtu zpřísňuje na 3 měsíce. Ať bude schválena kterákoli varianta (doufám v tu kratší), tak oproti současné právní úpravě, která žádnou lhůtu nestanovuje, to bude krok vpřed. Pak už bude jen na odpovědných institucích, aby se s vraky rychleji vypořádaly. A kam s nimi? Na vrakoviště.

Jitka Zykánová (TOP 09), zastupitelka Prahy 4

Přidat komentář




Anti-spam: je třeba splnit zadání

Komentáře k článkům

Napsali jinde