Jak hodnotíte dopady koncepčních změn ve školství s ohledem na děti a studující v MČ Praha 4? (Tučňák)
V prvé řadě si musíme ujasnit, o jakou koncepční změnu se má jednat. Jde o velmi diskutovanou novelu školského zákona, která byla schválena v obou komorách Parlamentu ČR, předána prezidentovi, který ji odmítl podepsat. Od roku 2020 by podle této novely mělo mít i dvouleté dítě nárok na místo v mateřské škole. Je otázkou, zda jsou na to mateřské školy připraveny. Dítě mladší tří let vyžaduje specifické podmínky - především menší skupinu dětí a odpovídající kvalifikaci personálu.
Další změnou je zavedení povinného vzdělávání v posledním roce před vstupem do školy. Současná legislativa ukládá zřizovateli povinnost zajistit pro tyto děti místo v mateřské škole. V 99 % se pětileté děti dnes stejně v mateřských školách vzdělávají. Další změna - stanovení spádových oblastí mateřských škol - bude administrativně náročná a mine se účinkem, stejně jako u základních škol.
Rodič je ten, kdo volí a má volit školu pro své dítě a rozhodně ne pouze podle místa bydliště. Ke vzdělávání dětí se zdravotním a sociálním znevýhodněním - inkluzi - lze podotknout, že probíhá a probíhalo. Nová legislativní úprava zavádí systém garantované podpory pro všechny tyto žáky. To je nesmírně důležité a doufejme, že to nezůstane pouze na papíře. Jednotné přijímací zkoušky na střední školy a diskutovaná povinná maturita z matematiky vyvolávají právem velké diskuze. Nedojde zcela zbytečně k omezení různorodosti zaměření základních i středních škol?
Marie Zacharová, zastupitelka MČ Praha 4, TOP 09